Schrijftaken en algemene opbouw
De Nieuwsbegrip schrijflessen zijn en worden ontwikkeld voor de Nieuwsbegripniveaus A en B, dus voor groep 5 tot en met 8. Leerlingen krijgen elke twee weken een nieuwe schrijftaak die aansluit bij het Nieuwsbegriponderwerp van de week.
De leerlingen werken in hun schrijftaken aan vijf genres:
- Beschrijven
- Verklaren
- Instrueren
- Overtuigen/Betogen
- Fictie/verhaal
Leerlingen werken aan elke schrijftaak in twee lessen die elk ongeveer 45 minuten in beslag nemen. In totaal krijgen ze in een schooljaar eenentwintig schrijftaken in de volgende verdeling:
- 5 keer fictie
- 4 keer beschrijven
- 4 keer instructie
- 4 keer verklaren
- 4 keer betogen
Tussen jaren kan deze verdeling verschillen, zoals het schema uit het jaar 2013-2014 laat zien:
Opbouw per genre
In de lessen per genre zit een opbouw. Achtereenvolgens doen leerlingen een ervaarles, een instructieles en een of meer oefenlessen. De kenmerken van deze lessen zijn:
- Ervaarles: schrijvers ervaren wat het effect is van een tekst, en welke onderdelen en kenmerken van de tekst er kennelijk toe doen. Dit is een doe-les, met een vanzelfsprekende vorm van reflectie: de reflectie wordt opgeroepen doordat leerlingen zien wat de tekst met een lezer doet. Denk aan een instructietekst waarbij de schrijver kan ervaren of de lezer de instructies goed begrijpt.
- Instructieles: de leerlingen leren de strategie aan. De leerkracht doet deze hardop denkend voor en de leerlingen oefenen de strategie een eerste keer stap voor stap.
- Oefenles 1 en 2: leerlingen oefenen de strategie in, onder behulpzame condities, maar met gaandeweg minder ondersteuning.